Tarekat Naqsyabandiah Al-Kholidiah

  • Опубликовано:  9 лет назад
  • Majlis berbaiah ahli baru di Ipoh, Malaysia bersama Tuan Shiekh Tajuddin Barsilam, Langkat, Sumatera.
  • КатегорииОбразование
  • Длительность: 1:16
  • Тэги для этого Видео:  Tarekat  

Комментарии: 99

  • henrry zul
    henrry zul 2 дня назад

    Assalamualaikum Tuan Tuan semua moga Allah memberikan keredhoran kepada Tuan Tuan semua...maaf saya ni tak tahu tetapi saya nak menyatakan pada tuan tuan bahawa tarikat ini pon solat jemaah gak p solat jumaat gak.sama je macam kita cuma bezanya depa ambil zikir Laillahaillallah dan zikir Allah je.salah ke..dan kalau berjabat tangan dengan guru kita pon bersalam dengan org tua yg umurnya lebih dari kita.kita pon cium tangan kan itu bg yg mak bapak kita org kampug la yg di ajar macam tu org bandar saya tak pasti tapi saya rasa semua org melayu macam tu..penuh dengan adap..mari la kita bersatu sesama islam dan jangan kita menilai sesuatu ilmu yg kita sendiripon tak tahu sekadar ikut ikut org lain cakap je...maaf kan saya tuan saya yg bodoh..mari la kita bersatu atas islam iman dan ihsan...ihsan tu la yg depa cari yg kita tak berapa nak tahu...maafkan saya tuan ...saya rasa tuan lagi tahu dari saya yg bodoh ni dan Allah maha mengetahui segalanya dari makhluknya...lilah hi anta maksud di wa redho ka maklubi

  • zuraidi azhari
    zuraidi azhari 5 месяцев назад

    SESAT

    • zul nain
      zul nain 2 месяца назад

      zuraidi azhari tahniah..


  • azlan ariffin ariffin
    azlan ariffin ariffin 1 год назад

    Adakah golongan ini sahaja layak ke syurga dan diiktiraf iman mereka?kenapa ajaran Islam mesti tertutup dan tersembunyi seperti ini?

  • ahad6666
    ahad6666 1 год назад

    Kepala hotak hang lah menyeleweng dari islam ... Di akhirat syafaat baginda nabi, syafaat anak soleh,syafaat guru yg tesambung sanad ilmu ke rasululah ,pewaris rasulullah ....bangang ... Bodoh

    • azlan ariffin ariffin
      azlan ariffin ariffin 1 год назад

      Wow..bahasa anda pun dah tau anda ni golongan mana...kiri atau kanan..


  • gwen arissa
    gwen arissa 2 года назад

    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 15-16 Nov 1981 telah membincangkan Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah Kadirun Yahya. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah yang dibawa oleh Kadirun Yahya adalah menyeleweng daripada ajaran Islam dan mengamalkan tarekat ini adalah sesat.

  • Minami Kite
    Minami Kite 2 года назад

    kah kah kah ...lawok

  • azhary32
    azhary32 3 года назад

    Bestnya dpt cium tangan TOK SYEIK.. Cium tangan IBU DAN BAPA sendiri pun tak SEBERKAT mcm ni.. Aku mcm keliru arrr!! So tangan yg mana lagi BERKAT NI,??

  • azhary32
    azhary32 3 года назад

    Bestnya dpt cium tangan Syeik.. Cium tangan ibu dan bapa tak SEBERKAT mcm gini seyy!! Malahan memuji muji tokoh Syeik dari ibu bapa sendiri.. ( TU BARU IBU BAPA, BELUM PUJI NABI LAGI).. Tu yg byk terjadi di dunia skrg.. KESALAHAN MAK BAPAK DIA, DIA BOLE NAMPAK.. !!!!! KESALAHAN TOK SYEIK, DIA TAK NAMPAK LANGSUNG.. PASAL TOK SYEIK NI SESUCI SUCI DARI MAK BAPAK DIA.. SO APA PENDAPAT ANDA SEMUA??

  • TheFisabilillah3
    TheFisabilillah3 3 года назад

    kalau dah jahil jangan tunjuk pandai majlis zikir ada berdalil sahih sunnah Rasulullah saw, cari hadis ni kalau pandai sangat
    (Hadis Riwayat. Muslim dalam Kitab ad-Dzikr wa ad-Du’a wa at-Taubah wa al-Istighfar, hadis no. 2689, lihat Syarh Muslim [8/284-285]

  • Ros me
    Ros me 3 года назад

    Sesungguhnya Syariat Islam itu telah Allah sempurnakan & Nabi Muhd adalah sebaik2 contoh kpd umat manusia.
    Allah telah melengkapkan Islam itu sebelum kewafatan Nabi Muhd s.a.w, maka Tiada sesiapa pun yg berhak utk menambah atau mnGurangkan apapun bentuk yg brunsur ibadah.
    Allah & Rasul Nya telah meberikan panduan kpd Umat Islam bgaimana mahu beramal ibadah & bgaimana cara mahu mnSucikan & mnDekatkn diri kpd Allah.
    Bidaah:- Setiap amal yg baru tanpa dalil dr Al Quran & Hadis adalah Sesat.

    • Ayohchik Din
      Ayohchik Din 5 дней назад

      Ros me bodoh,memanglah dah sempurna.tapi,tarekat2 yg benar dpt ijazah zikir mereka dri siapa??dri rasulullah jugak.rasulullah yg bagi ijazah tarekat ni kat pengasas2nya.


  • Syawal Hakim
    Syawal Hakim 3 года назад

    apalah yang ada pada nama pada label karung guni je.. tinggal dunia tinggal lah label nama karung2 guni tu..

  • Mailo S
    Mailo S 3 года назад

    [al-Rum 30:31-32]

  • Raf Pae
    Raf Pae 3 года назад

    Susahnya jika ad yg komen trlrbih pandai...hamba2 Allah ni masuk tareeqat semata2 kerna nk mndekatkan diri pada Allah taala..tiada niat lain pun.. siapalah kamu utk menyesatkan hambaNya yg bertakwa

  • ibrahimfc96
    ibrahimfc96 3 года назад

    Puak wahabi2 bodo raja bid'ah aje yg suke menyesatkan tarekat dan ulama2nye...wahabi o wahabi...

  • Hafi7 HaRra7
    Hafi7 HaRra7 3 года назад

    semoga diperjauhkan fitnah terhadap umat Islam di Malaysia..Inilah kehendak Barat

  • jemang71
    jemang71 4 года назад

    Nak tau rsa sendiri la...ilmu tasauf n usul ni bukan bleh diajar scra umum n terbuka...kalo tak sampai tahap n tanpa bimbingan sama la mcm mengajar math tambahan kpd budak darjah satu...wallahua'lam

  • Husaini Aris
    Husaini Aris 4 года назад

    benar wahai ali...ada lg satu tarekat ahmadiyah pun difatwakan sesat...Nabi kan sudah berpesan "Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. sekiranya kamu berpegang pada kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selamanya iaitu kitab Allah (Al-Quran) dan sunnahku" hadis riwat Imam Malik. dari hadis ini pun sudah cukup untuk menjadi panduan hidup kita supaya tidak lari dari akidah ahlus sunnah wal jamaah...supaya Allah menyelamatkan kita...

  • razz miee
    razz miee 4 года назад

    org yg b'tanya kenapa disembunyikn?

    gua kata...kalau lu nampak 10 juta depan mata tak da org masa itu..

    lu mau kasi sama polis apa lu kasi tayang2 ka itu 10 juta depan org awam sebelum polis sampai nti ada yg curi mah...

    sebab itu lu mesti kasi sembunyi tu 10 juta baru selamat bawa pergi balai polis...

    haha ada paham ini kiasan ka?

    10 juta:ilmu al-haq

    org awam:nanti ada orang awam belajar sekejap ja terus tak belajar sampai habis.

    polis:maksudnya org nak belajar

    balai;tmpt org2 yg faham

  • EmpayarMelayu 1Malaysia!
    EmpayarMelayu 1Malaysia! 4 года назад

    Hang sape nak tengok muka orang ade nur imam ke tidak ? adekah allah menilai seseorang hamba dari segi rupa paras ? sila jawab !

  • Nizam Act
    Nizam Act 4 года назад

    Setiap manusia perlu berguru, kena guru yg berwasilah, berbaiah dgn guru, faham ko, bkn berbaiah tiga line,yg tu yg karut, sahabat nabi semunya berbaiah dgn nabi, klau sapa kata ni sesat sah la org tu mangkuk ayun,

  • Zull Kiffli
    Zull Kiffli 4 года назад

    mintak maaf menyelit,sy bukan lah arif sgt bab nur2 Allah ni,tp apa yg En Mali cakap ni x elok,knp kita perlu menilai seseorang dari luaranya,jgn lah terhijab dgn luaranya kerna kita xtahu darjatnya di sisi Allah,bukanlah nk membanggakan dia tp sekurang2nya hormat lah ciptaan tuhan..dan apa yg saya tahu nur Allah tu bukan lah cahaya semata2..

  • bob majid
    bob majid 4 года назад

    73 jalan...satu jalan yang diredhai Allah.......

  • Serial Slasher
    Serial Slasher 4 года назад

    Imam Syafie R.A waliAllah ya benar.. ingatkan salah 1 tulisan Imam Al-Ghazali R.A mengatakan di zaman beliau shaja ada 44 tarekat muktabar yg berkemungkinan tarekat Nasqbandi & tarekat suhrawardi(menganggar shaja) pon ada sekali.. bedasar kan tulisan beliau R.A, benarlah kata mrka tarekat2(yg muktabar) adlah berasal drp Rasulullah S.A.W.(ini bab lain sikit,poinnya kta2 Imam al-Ghazali tadi)

  • Hariz Kochie
    Hariz Kochie 4 года назад

    Imam Syafie pon wali Allah..xde pon dia kate nk terbit buku/hujah dia kene mintak izin..xde pon dia cerita pasal tariqat..seolah2,imam tarekat sahaja mencapai tasawuf tinggi,imam2 besar yg lain rendah sahaja disisi Allah..

  • acutlia
    acutlia 4 года назад

    Klu xtau jln tarekat baik duk diam...biar yang arif je terangkan...jln menuju kebersihan hati tu....golongan wahabi mmg xsuka.....

  • ali abu
    ali abu 4 года назад

    Alhamdulillah, Tarekat Naqsyabandi sudahpun difatwakan sesat oleh JAKIM. Boleh cek kat portal Jakim ^__^

  • ali abu
    ali abu 4 года назад

    anda ahli tarekat???jika ya..kenapa anda rasa pekara ini buruk dan ingin dideletekan??sekira ia adalah jalan menuju Allah??islam itu di ajar secara terbuka bukan ajaran tertutup...

  • A.Hazlie A.Ahyat
    A.Hazlie A.Ahyat 4 года назад

    khairullnizan dahlan jenis otak reput..otak kayu!!

  • khairullnizan dahlan
    khairullnizan dahlan 4 года назад

    kalau benda elok... kenapa nak takut? kalau ianya benar... kenapa gabra bila letak You tube.... bermakna... ini bidaah yang Rasulullah katakan sesat dan ke neraka

  • khairullnizan dahlan
    khairullnizan dahlan 4 года назад

    bidaah .. bidaah... bidaah.... tak lain hanyalah bidaah yang diada-adakan yang mana dibenci oleh Rasulullah.... jangan terpedaya dengan tipudaya Iblis.... kembalilah kepada Islam yang benar yang bersih dari Bidaah dan syirik

  • The Code
    The Code 4 года назад

    soalan pokok..kenapa harus belajar agama?Dari ilmu syariat hingga tarekat sampai makrifat?
    Adakah sebab nak buktikan siapa yg meniti atas jln yg benar?Adakah itu tujuan kita?Soalan mudah...tujuan hidup untuk apa?Kemana tuju kita selepas ini...adakah kita semakin jauh dari nur islam itu sendiri?

  • Skatemalaysia Panorama
    Skatemalaysia Panorama 4 года назад

    AKu bukan tarikat, aku ASWJ. Nasihjatr aku jgn cepat kita menuduh, menilai benda yg kita tak kaji or belajar. Jgn kita menghukum, hanya ALLAH SWT sahaja yg boleh menghukum. Kita hanya boleh tegur dan menasihati dgn cara yg elok. Tak perlu maki, menghina..sampai bila Islam nak bersatu. Baru mazhab, jgn pula kita ikut cam politik. Islam berpecah sebab BN dan PAS dan KeAdilan. Cukuplah yg dah berpecah ni. Takan nak tambah lagi? Harap kiat semua dpt hiadayah dan sentiasa berada di jalan yg benar.

  • Skatemalaysia Panorama
    Skatemalaysia Panorama 4 года назад

    Tak semua sufi yg kita dgr adalah seperti yg kita jangkakan, kita sering dgr sufi / tarikat ni hanya berzikir, tak perlu solat 5 waktu. Niat je kan? Well itu 100% tak betul. Meang ada yg cam tu tapi mostly kat overseas. Korang cari kat youtube, ada video pompuan mat saleh UK masuk Islam ikut tarikat, dia berzikir dlm gelap ngan sheikh dia...laki pompuan dok bercampur...itu mmg tak kena la...

    Kalau video atas ni sekadar mereka salam beri penghormatan kat ulamak mereka tak salah aku rasa. Sambung

  • Skatemalaysia Panorama
    Skatemalaysia Panorama 4 года назад

    Assalamualaikum, semua Islam perlu bersatu. First of all, semua mazhab memang tolak SYIAH (Shiite / Shia)....

    YG lain tu tolong kaji dahulu. Tak semua tarikat itu sesat tak semua wahhabi itu sesat. Kita fikir logik. Tak semua org dlm Al Sunnah Wal Jemaah (ASWJ) itu betul. Yg menyesatkan org dlm mazhab tersebut bukan mazhab itu.

    Syiah dah tak dpt nak selamatkan or menyatukan. Lain boleh lagi. Tarikat pun ada byk selain Nasyaqabandi, Tijaani dan lain2....sambung

  • jagung808
    jagung808 4 года назад

    apa ini jalan rasulullah? rasulullah ajar beginikah? fattabiouni kah ini?

  • Odd Man
    Odd Man 4 года назад

    ko ni meroyan ke? syikh nazim tu tarikat naqshbandi haqqani. yg video atas ni naqshbandi al-kholidi. murshid diorang tak sama la wey. yang ko maki orang yang dah mati pesal? kalau yer pun muka nazim tu takda nur iman. ko cermin la muka ko sendiri. ada tak nur iman? sibuk nak cakap orang lain sesat. betulkan diri cukup la. rasa bagus la ko ni.

  • Odd Man
    Odd Man 4 года назад

    macam mana ko tahu diorang 100% sesat? aku tak tahu jadi aku tak berani cakap dia sesat. nanti takut jadi fitnah. kalau fitnah 0.00001% pun dosa tetap 100%. aku dah check, majlis fatwa n9 dah luluskan tarikat ni, yang selebihnya aku tak berani komen la. point aku jangan cepat judge orang lain, jangan cepat sangat nak label sesat takut nanti terpalit kat kain sendiri.

  • MALI KATY
    MALI KATY 4 года назад

    kenapa perlu menari mcm org hilang akal tarikat NASIM ni??

  • MALI KATY
    MALI KATY 4 года назад

    apa lah ko punya statement? akidah sesat walau 0.000001% pasti neraka tptnya ...no kompromi

  • MALI KATY
    MALI KATY 4 года назад

    RAJA ASMAN dr perak tu ikut tarikat yg salah.....sapa nk jawap???......aku tgk muka sheikh nasim tu tiada NUR IMAN ....mcm muka ulama syiah kafir tu ....hitam...keruh x dak seri langsung

  • Serial Slasher
    Serial Slasher 4 года назад

    tahukah anda bahawa Imam Syafie (r.a) , malahan Sayyid Sheikh Abdol Kadir Jaelani (r.a) semua dituduh sesat kerana tidak 'sekepala' dengan pemerintah zaman mereka!!(dan berdozen lagi Imam2 Sunnah Wal Jamaah yang lain.. mengapakah Tarekat Naqsyabandi difatwa sesat di sini tp tidak di turki, yemen & berdozen lgi negara lain!!? malahan Saudi juga tidak pernah 'menyesatkan' mereka!!?

  • Serial Slasher
    Serial Slasher 4 года назад

    Waalaikum Salam Warahmatullah Wabarakatuh.. jazakillahu khairan bro untuk maklumat ini,saudara..!! --chishti qadri's follower--

  • Ibn Abdullah
    Ibn Abdullah 4 года назад

    Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh. Kami berzikir kerana nak mencuci hati kami yang kotor. Kami berzikir kerana Allah. Nak kenal Allah kena bersih hati bersih jiwa. Zikir cara kami bersihkan hati dan bersihkan jiwa. Saudara jangan tersinggung pula. Harap saudara sudah faham kenapa kami harus berzikir. Jazakallah Khairon Khotiro.

  • Ibn Abdullah
    Ibn Abdullah 4 года назад

    Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh...Memang ada connection. Yang akarnya adalah Naqshbandiah. Daripada akarlah yang terhasil pohon2 Kholidi, Haqqani, Ahmadiah, Qadiriyyah, Muhamaddiah, & banyak lagi. Jazzakalah Khairon Khotiro.

  • Ibn Abdullah
    Ibn Abdullah 4 года назад

    Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh...Saya rasa tak boleh kalau video ni diuploadkan kat youtube ni. Seharusnya kena dapat perkenan daripada Khalifah, Maulana, & Mursyid dulu. Dan yang pastinya mereka tak akan benarkan kalau nak tayang2 kat Umum ni. Orang AWWAM akan salah faham. Jangan tunjuk sangat kat Umum. Takut mereka semua akan salah faham dan label macam2 lagi. Seeloknya deletelah video ni untuk mengelakkan fitnah dan salah faham. Jazzakalah Khairon Khotiro.

  • Serial Slasher
    Serial Slasher 4 года назад

    Salam,bro.. ada sedikit p'tanyaan maklumat semata2 inshaAllah.. adakah tareqat naqshabandi kholidiah ada connection dengan tareqat naqshabandi haqqani(terutama di malaysia)..? k..

  • Odd Man
    Odd Man 4 года назад

    Tak payah nak kalut nak label orang lain sesat. aku rasa lebih elok budak2 masuk tarekat dari masuk kongsi. budak2 tarekat berzikir memuja Allah swt nak jadi penghuni syurga, budak2 kongsi dok sibok main buah nak jadi samseng. lu pikir la sendiri.

  • Odd Man
    Odd Man 4 года назад

    aku bukan pengikut tarekat. tapi aku heran kenapa orang benci sangat dengan diorang ni. ramai dok kalut cakap diorang sesat. yang ramai orang melayu minum arak buat maksiat tu apa? elok la diorang memuja Allah swt daripada memuja artis. walaupun aku bukan tak ikut tarekat tapi aku respect kepada orang2 yang ingin mendekati Penciptanya. sesat tak sesat tu Tuhan je yang tentukan. Wallahualam.

  • Fierce Gangs
    Fierce Gangs 4 года назад

    kdg2 kita sedap sgt kutuk org...ntah2 org tarikat ni jumpa jalan, yg dok kutuk2 ni langsong x jumpa ape....jgn nak kutuk sgt la....mna taoajaran ni btol...LAGI BAIK DARI DOK MELALAK, BERJOGET, JOM HEBOH KONSERT2...sekurang2 dya org berzikir....memuju ALLAH

  • Dauss Dauss
    Dauss Dauss 4 года назад

    setiap ajaran Islam itu untuk disebarkan bukan disembunyikan..kalau disembunyikan pasti ada sesuatu disebaliknya..tolong jelaskan..maaf sekiranya mengguris hati pihak tuan2 sekalian..

  • khairullnizan dahlan
    khairullnizan dahlan 4 года назад

    dah tak cukup ke ajaran Rasulullah? hingga perlu mencipta ibadah baru.....

  • Yasin Uworld
    Yasin Uworld 5 лет назад

    ZIKIR ZIKIR ZIKIR..APA MATLAMAT ZIKIR PUN TAK TAU...BAIK TAK PAYAH ZIKIR KALAU TAK KENAL TUHAN.

  • nurul baiti
    nurul baiti 5 лет назад

    @napi83 masing2 ada kekurgn dan kelebihan..

  • mustahil
    mustahil 5 лет назад

    dah mendapat izin mursyid ke tayang video mcm ni dekat youtube?mohon kongsi apa kata mursyid membenarkan kamu upload video mcm ni.saya kurang arif melainkan apa yang Allah arifkan..mungkin salah satu bentuk untuk mempopularkan Tariqat Naqsyabandiah.tapi perlu dipikirkan baik dan buruk sebelum upload di Youtube.kalau banyak kepada yang buruk, mohon delete.simpan kat rumah..buat simpanan peribadi.

  • Ibn Kadir
    Ibn Kadir 6 лет назад

    ish3.. nampak sgt ko ni merapu.. tarikat x pernah nabi cipta, nk bersanad plk.. sesat sungguh sufi @ ahli bid'ah laknatullah..

  • ahlong ahngah
    ahlong ahngah 6 лет назад

    nak tanya pada yang tahu..adakah cara ini ada dalam al-quran atau hadis..

  • hafiz pkrpenang
    hafiz pkrpenang 6 лет назад

    @walid747 kalau tak tau.. mengaku taktau... sebab tu org suruh pi cari guru.. tanya dia sendiri..

  • Ahlussunnah Wal jamaah
    Ahlussunnah Wal jamaah 6 лет назад

    Klu saudara matnoq71 xpuas hati, kita ble bjumpa & bw skali 'guru' saudara yg mgajar ilmu al-quran dan al-hadis tu... Sia2 kata2 kita klu tanpa ilmu & tanpa dalil yg sahih... Semoga Allah kurniakan taufiq & hidayah buat kita smua... amin~

  • Waled Hashemi
    Waled Hashemi 6 лет назад

    Kenapa perlu berbaiah? Bagaimana kalau kita langgar baiah? Dosa tak?

  • Ahmad Yusof
    Ahmad Yusof 6 лет назад

    @matnoq71 Bagi mereka yang berusaha bersungguh-sungguh mengamalkan dan melaksanakan hukum syariat, inilah yang dinamakan TARIKAT atau disebut dalam bahasa arab ialah TAREKAH. Tarikat dari segi bahasa ialah jalan.Apabila seseorang telah mempelajari, memahami dan meyakini ilmu syariat, lalu dia meLAKSANAKAN atau BERAMAL dengan ilmu syariat tersebut dengan bersungguh-sungguh, maka itulah yang diertikan dengan TARIKAT.

    Anta ada facebook?

  • merc mike
    merc mike 6 лет назад

    @matnoq71 bkn itu mksud sy saudara..sy berkata dengan apa yg saya pelajari..yg memayahkan sesorang itu disebabkan dia dibelenggu kejahilan..kalau saudara tidak percaya kata2 sy..boleh saudara hubungi ustz harun din al-hafiz..beliau lebih maklum ttg tasawuf

  • tojen73
    tojen73 6 лет назад

    @myfakir85 saya setuju dengan anda. setahu saya setiap amalan tariqah itu adalah dirahsiakan daripada pandangan awam. sesungguhnya sesuatu amalan itu hanya dapat dicapai pengertiannya oleh mereka yang mengalami pengalaman berzikir dengan dibimbing dengan Guru yang salik. diharap mereka yang tidak mengamal zikir dapat memahami perkara ini dan tidak memandang serong amalan tariqah

  • merc mike
    merc mike 6 лет назад

    adapun apa yg di tunjukkan di dlm video di atas,sy x brani nk jamin kesahihan nye,terlebih baik video semacam ini tdak di upload utk tontonan umum,kerna fitnah yg hebat nanti akn dilemparkan terhadap pengamal ilmu sufi,kerna masyarakat awam tidak tahu apa2 ttg kesufian,mereka hanya berlegar-legar di sekitar ilmu fiqah yg zahir shj,ilmu usul pn blom diselam,apatah lagi ilmu tasawuf.sekadar pndangan.pengamal sufi yg sbnr,tidak pernah menceraikan syariat zahir dari diri nye iaitu ilmu FIQAH & USUL.

  • merc mike
    merc mike 6 лет назад

    sy di sini terpanggil utk menulis, untuk membela ilmu tasawuf terhadap segala tohmahan dan kata2 yg dilontarkan mengikut emosi & nafsu yg mendatar tanpa disemak atau diteliti trlebih dahulu sblm berkata-kata. JANGAN sesekali anda samakn tasawuf dgn ajaran sesat. apa yg anda tahu ttg TASAWUF sbnrnye??prnah anda ambil ttg ia tahu sblm melontarkn kata2?? ISLAM tu sempurna di atas 3 ilmu iaitu ILMU FIQAH,ILMU USULUDDIN & ILMU TASAWUF.

  • Jai Kakibetta
    Jai Kakibetta 7 лет назад

    @abc74130 sudah kah org yang menjatuh kan hukum tu kaji dulu sebelum jatuh kan hukum

  • Jai Kakibetta
    Jai Kakibetta 7 лет назад

    @haiziel666
    hihihuituih nama pun ada666 tak tahu la nak cakap apa

  • tengku muscle
    tengku muscle 7 лет назад

    @emi0218 BETOL BETOL BETOL!!!!

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    sorry ler jgn marah... sajer nyer nk test korang...aku pun bukan paham sgt sebab tu ar aku perangkap korang utk dpt jawapan.... siapalah aku utk menghukum... lagipun tarekat ni bnyk membawa kita kearah kebaikan bukan kemungkaran... apapun tk yah lah bergaduh sesama muslim dlm isu remeh selagi ianya tk bercanggah dgn syarak.....

  • Zazo Ly
    Zazo Ly 7 лет назад

    :) indah.

  • Vendha Ardhana
    Vendha Ardhana 7 лет назад

    orang yang tak mengerti ... dilarang menilai, jika boleh menilai jangan menghujat sebelum mengerti

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @emi0218 ko kena banyak lagi belajar tentang hadis terutama hadis sahih muslim....beratus ribu hadis beb abu muslim kumpul..bukan suka2 tulis cam hadis yg ko bagi ni...org jahil saje yg bnyk terpengaruh dlm ajaran sesat ni..rujuk al quran dan hadis itulah jln terbaik bagi mengelak dari terjerumus dlm kesesatan

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @emi0218 bertaubat lah ikut ajaran islm yg sebenar....jgn nk menyombong masih terlalu cetek agama ko....

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @emi0218 biar betul ko ni... hadis nabi mestilah kuar prkataan dari mulut dan tingkah laku dari rasul sebagai teladan untuk umatnya ... kalau sahabat tanya kepada sahabat itu bukannya hadis bodoh... itu hadis opah ko...

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @emi0218 ko tolong jawab kat aku klu ko pandai sgt nabi dulu tarekat apa.... ayat mana dlm quran sebut pasal tarikat...... setahu aku org masuk tarikat ni bongkak kata bodoh kat org.. mcm ler ko ilmu tinggi sgt..sifat sombong ni sifat setan.... lagipun bnyk org masuk tarikat ni jadi gila...ilmu baik mane leh jadi gila... ilmu setan jer la leh jadi gila...ko tanya ayah pin pun dia tk ngaku yg dia tu sesat...

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @firdhal0ve hati ko tu bersih sgt ker
    dah mcm geng ayah pin dah tuih..aku ludah kat kepala guru sesat korang

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @emi0218 ko tu yg jahil....meh panggil tok guru sesat ko jilat bontot aku...aku tengok dah macam ayah pin dah...
    aku baca riwayat idup ulamak agung seperti iman malik ,iman abu hanifah..imanm nawawi.. tkde pun perangai mcm tok guru korang...mulia sgt ker tok guru korang ni.. iman malik sentiasa merasakan dirinya kerdil lagi hina... itulah sifat sebenar ulamak..ni nama tkde jasa pun dlm islam dh lagak.. puihh tuihh.

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    wali2 Allah menangis kerna takutkan Allah...merasa dirinya kerdil disisi Allah.. geng ayah pin bangga apabila pengikut dtg memuja nyer...so paham jer ar..sesungguhnya siapalah aku utk menghukum seseorang apalagi menunuh org jahil

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    @abongkadir sedap jer ko cakap org jahil
    ko tu terlalu tksub pada manusia... ko balik baca kisah ulamak agung islam cam iman malik,iman syafie,iman abu hanifah, ader ker perangai cam tok guru korang...jauh skali nk riak takabur kerna mereka sedar mereka adalah hamba Allah yg hina...mereka kenal diri
    mulia sgt ker tok guru korang... dah mcm ayah pin dah aku tengok.... meh jilat bontot aku...

  • sekebau
    sekebau 7 лет назад

    apa tu tarikat...? ajaran sesat ker.. tarikat ni ada dlm quran ker... klu ada nabi tarikat apa... tapi aku tengok dah macam geng ayah pin dah... memuja manusia lebih pada allah... sedang kita suma sama saja disisi allah.. makhluk yg hina.. kita suma adalah hamba....tiada yg lebih mulia melainkan Allah.... tok guru ni lagak cam raja jer... mulia sgt ler tu meh jilat bontot aku.....

  • Jai Kakibetta
    Jai Kakibetta 7 лет назад

    sapa kita nak jatuhkan hukum

  • Mr Muil
    Mr Muil 7 лет назад

    Suatu ketika Rasulullah SAW menarik sebuah garis lurus, lalu menarik garis-garis ke kanan dan ke kiri dari garis yang lurus itu. Kemudian beliau bersabda; Inilah (garis lurus) jalan Allah, sementara garis2 ke kanan dan ke kiri itu adalah jalan2 setan,kemudian beliau menbaca ayat: Dan bahwa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-KU yang lurus, maka ikutilah dia; dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), krn jalan2 itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-NYA. (HR. Ahmad&Ad-Darimi)

  • syed Zulfaez
    syed Zulfaez 7 лет назад

    huh..sedangkan maksud sufi dan tasawwuff takde dalam kamus arabi,,heh

  • syukran kamal
    syukran kamal 7 лет назад

    ana tak pandai dlm hadis tp banyak la ikut pengajian hadis. tp x penah plak dgr ada riwayat sahabat buat mcm ni dengan nabi. juga tk penah tabi'in buat mcm ni masa berguru dgn sahabat..

    hadis sahih, riwayat bukhari n muslim, dari aisyah ra
    "barangsiapa yg mgada-adakan sesuatu dlm urusan agama ini yg bukan dari kami, maka ia tertolak".
    (hadis ke-5, hadis 40 oleh imam nawawi"

  • ioi
    ioi 8 лет назад

    huh..korang sume pandai2 belaka. Toksah la asyik nak kata sesat2 nih..takde sapa tahu akhir kalam. Sangka baik sudahlaa..yg penting dibenteras adalah anak2 muda yg tengah nak murtad dan hilang arah tuju sekarang ni harus diperbetulkan dan ditangani bersama..

  • syed Zulfaez
    syed Zulfaez 8 лет назад

    mashaallah...macam kalo x masuk tarekat x masuk islam..sudahlah dengan shahadah ..lepas2 belajarlah quran elok2 ..solat dan sebagainye...ni bidaah ..ini mesti dihapuskan...insyaallah

  • GrupGucdevan
    GrupGucdevan 8 лет назад

    Masha'Allah, salam from Nakshibandija Khalidija Sufis from Turkiya

  • ioi
    ioi 8 лет назад

    ok..dr satu video komen ke satu video yg lain ko nak buat fitnah. JGN JADI BODOH..ko lahir ke dunia pun ada yg mengajar. Kecuali ko lahir takde org azankan? Mana datang ilmu? Nabi pun berguru dr Jibril.Nabi pun baiah sahabat. Alamak ko ni. Ckp benda tinggi melangit, perkara basic tak tau.Aku cabar ko!! hidup berbahagialah tanpa guru didunia yg ko anggap mudah ni. Aku tgaskan disini. Ahlillah jangan ko keji , kelak ko tau akibat dan kifarahnya. Aku berlepas diri. Ko akan telan semua kata2 ko tu

  • ioi
    ioi 8 лет назад

    Salam all..tareqat ni sama seguru dgn yg di kuala kangsar ke?..Jazakallah

  • bancut870201
    bancut870201 8 лет назад

    Teruskan perjuangan Tuan..semoga kite smua kekal dlam perjalanan ini..Ilahi Anta Maqsudi Wa Redhaka Mathlubi...Allah..Allah..Allah..

  • adi biey
    adi biey 8 лет назад

    apalah korang ni..pemimpin korang cium2 padahal dia yg bwk byk kesesatan,,tapi guru ugama korang pulak nak mengata bila anak2 murid salam2 cium tangan.dah adat mengaji.amik berkat guru.guru bawak cahaya dan panduan pun korang nak tafsir bebukan..tak tau apa jangan cakap bukan2

  • HEM SKKB
    HEM SKKB 8 лет назад

    apa tarikat baginda s.a.w kalau awak pandai sangat?nama apa tarikat tu?

  • Azman Zainal
    Azman Zainal 8 лет назад

    ini lah adab a.k.a displin berguru.. allahu akbar.. al-fatihah kepada syeikh abdul wahab rokan dan para-para guru naqsyabandi al-kholidiah serta jemaah2, dan muslimin muslimat semua.. Amiin..

  • mattob sir
    mattob sir 8 лет назад

    masyaAllah ramai gak ahli baru yang baiah yer....puak2 wahabi x tgk lagi video...kalu jumpa...jenuh tepis

  • Mohd Haniff bin Ramli
    Mohd Haniff bin Ramli 9 лет назад

    kembali pada zaman sahabat hadir berbai'ah di hadapan Nabi Muhammad shollallahu 'alaihi wa sallam..

Seo